Przejdź do głównej zawartości

Skoki Spadochronowe

Skoki spadochronowe to wyjątkowa dyscyplina lotnicza.

Najprostszym sposobem poznania emocji związanych ze skokami z samolotu jest oczywiście skok tandemowy. Nie trzeba wykonywać badań lekarskich, nie trzeba też przechodzić długotrwałego przeszkolenia. Wszystko dlatego, iż za bezpiepieczeństwo i przebieg skoku odpowiada tandempilot, czyli doświadczony instruktor spadochronowy ze specjalnymi uprawnieniami do wykonywania skoków tandemowych.

Skoki tandemowe w Polsce stają się coraz bardziej popularne. Umiarkowana cena za tą niesamowitą przyjemność, która oscyluje wokół 600 - 700 złotych przyciąga coraz to nowych zainteresowanych. Być może też fakt, że takie skoki spadochronowe są dostępne bez ograniczeń wiekowych powoduje wzrost zainteresowania tandemami.
Biorąc pod uwagę, że skok z 4000 metrów wiąże się z olbrzymim nakładem prac organizacyjnych, o których laikom nawet się nie śniło, kalkulując konsumpcję paliwa, resursy samolotu, amortyzację sprzętu spadochronowego i bardzo duże koszty wyszkolenia profesjonalnego tandempilota, można powiedzieć, że takie skoki spadochronowe są tanie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.