Dornier Do-28 G92 |
Do-28 tworzony był z myślą m.in. o rynkach afrykańskich, stąd szczególną uwagę zwrócono na trwałość i niezawodność konstrukcji oraz możliwość operowania z krótkich pasów startowych. Dzięki pomocy władz Niemiec, wytwórnia rozpoczęła prace nad większym
samolotem transportowym o właściwościach STOL. Prototyp samolotu nazwanego Do-28D Skyservant wzbił się w powietrze w lutym 1966 roku z fabrycznego lotniska Dorniera.
Posiadał m.in. przekonstruowany kadłub o charakterystycznym przekroju prostokątnym, równie charakterystyczny sposób zamocowania silników do kadłuba, na pokład poza dwuosobową załogą zabierał do 12 pasażerów. Wobec spowodowanej kryzysem i ograniczeniami eksportowymi utraty zagranicznych rynków zbytu, zwłaszcza w Afryce, pierwsza wersja D1 została zastąpiona wersją D2 o zwiększonej z 300 do 1250 kg ładowności i wydłużonym kadłubie.
Do skoków spadochronowych używane są Dorniery, w których silniki tłokowe Lycoming zastąpiono silnikami turbinowymi Waltera. Dzięki temu samolot ma potężny wypiard i lata bardzo szybko na pułap 4000 metrów. W Hiszpanii można z niego skakać z 4600 metrów, co jest możliwe dzięki bardzo krótkiemu okresowi przebywania skoczków na tej wysokości.
Dzięki szerokim drzwiom, szybkości wznoszenia i wysokości wyrzutu skoczków samolot ten jest wymarzoną konstrukcją do szkolenia AFF.
Komentarze
Prześlij komentarz