Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wypadek śmiertelny: holowanie pilocika, dwa spadochrony, down-plane

Kobieta lat 54 1800 skoków w ciągu 20 lat w ostatnich 12 miesiącach 60 Sprzęt: Sun Path Javelin, PD Spectre 135 (WL 1:1), PD reserve 126, Aviacom Argus, RSL, Przyczyna śmierci: Twarde lądowanie na głównym i zapasie w konfiguracji "wariat" (downplane) w następstwie holowania pilocika Opis: Spadochroniarka wyskoczyła z Cessny 182 na wysokości 1370 metrów (4500 ft) planując hop-and-pop (skok, w którym po opuszczenia samolotu natychmiast otwiera się spadochron główny). Świadek będący na pokładzie samolotu widział, że skoczek wyrzuciła pilocik głównego spadochronu, krótko po wyskoku, oraz że pilocik napełnił się ale paczka nie została wyciągnięta z pokrowca. Spadochroniarka spadała holując pilocik do momentu aż otworzyła spadochron zapasowy na wysokości, która nie została określona w raporcie. Świadek widział, że zapasowy został otwarty bardzo szybko, ale nie obserwował dalszego przebiegu skoku będąc przekonanym, że spadochroniarka będzie bez problemów lądować na...

Śmierć w wyniku odczepienia czaszy głównej i braku otwarcia zapasu

Mężczyzna lat 47 , Liczba skoków 95 , jeden sezon w sporcie, Przyczyna śmierci:   Uderzenie w ziemię po odczepieniu głównej czaszy i bez otwarcia spadochronu zapasowego.    Pokrowiec: Infinity, główny: Hornet 170 WL 1.1, zapas: tempo 170, AAD: Cypres2, RSL: tak, ale niepodłączony Opis zdarzenia:  Po bezproblemowo zrealizowanej płaskiej trójce, zespół przystąpił do rozejścia na wysokości 1350 metrów. Ten skoczek zawisł na wysokości 520 metrów, czyli niżej niż rekomendowana najniższa wysokość zawiśnięcia na otwartej czaszy dla posiadaczy licencji od B do D, która wynosi 760 metrów. Czasza główna wpadła w gwałtowne obroty natychmiast po otwarciu. Dane pobrane z automatu wskazują, że skoczek trwał w tych obrotach przez 8 sekund do momentu aż prędkość opadania zaczęła drastycznie wzrastać. Skoczek odczepił swój spadochron główny wyrywając uchwyt zamków taśm na wysokości około 75 metrów i dalej swobodnie opadał aż do uderzenia w powierzchnię parkingu z dużą pr...

Spadochronowe Dni Bezpieczeństwa - Filmy szkoleniowe

USPA od 1997 roku obliguje zrzeszone strefy zrzutu do corocznego prowadzenia Dni Bezpieczeństwa. Klub Sportowy Atmosfera jest członkiem USPA choć nie jesteśmy stricte strefą zrzutu. Nasi skoczkowie rozproszeni są na całym świecie więc przeprowadzenie takich dni jest fizycznie bardzo trudne. Dlatego zmieniamy nieco sposób przekazywania wiedzy. Kolejne odcinki, które będą umieszczane w tym wpisie dotyczyć będą zalecanych przez USPA aspektów bezpieczeństwa. Jeśli zaś chodzi o trening procedury awaryjnej to bywalcy Atmosfery doskonale wiedzą, że każdy będzie ćwiczył u nas przynajmniej raz do roku. Dyskusje na temat bezpieczeństwa można prowadzić naszej grupie FB Dni bezpieczeństwa Atmosfery, odcinek I "Bezpieczeństwo w samolocie"

Skydiver's fears

Be afraid of not to be afraid For someone who has never jumped, the parachute society may look like a bunch of screw balls without any feelings. They seem to be adrenaline and highest emotion seekers because they lack such sensations in their lives. After all this is partially true, of course. Some jumpers have a kind of wooden brains, unfortunately often accompanied by total lack of imagination. In my opinion, a large group of skydivers has pushed forward limits of sensitivity and needs strong incentives to feel alive. But amongst those madmen there are some vulnerable people who could as well find something for themselves in this world of extreme emotions. Skydiverís world fears and anxieties are a combination of imagination that continually brings ideas like "what if" with lack of honest answers, disbelieve in ones abilities or lack of conviction about oneís own luck. It is hopeless to count on help

The reserve parachute line twist, WTF?

The reserve parachute line twist, WTF? It seems that many skydivers are shocked by reserve parachute twisted lines video published on FB. Wingsuit, stable malfunction, tension knot, emergency procedure and reserve is twisting. So what is going on?   Wingsuit. We are entering an interesting phase of skydiving, where the jumpers test the new assemblies. However, the main  and reserve parachutes are tested by manufacturers and jumpers in different conditions. Ever increasing in sizes WSís generate more and more turbulence and increasingly interfere with the deployment process of both main and reserve canopies. While the phase of the main parachute deployment is better thought-through and trained (jumpers care about the position, apply longer pilot chute bridle, even modern containers are modified - as the last Sun Path product) than the reserve parachute opening is quite a fresh part of parachuting history. On my channel I have already addressed the WS turbulence formi...

Dlaczego szkolenie spadochronowe w Atmosferze

Czy poniżej znajdziecie autoreklamę? Raczej tak. Ważne jednak, że ta forma autoreklamy to w istocie zebranie pewnych faktów, tak aby wyjaśnić sobie pewne sprawy już na początku. Dwie metody, która lepsza? Poszukując informacji o skokach spadochronowych zapewne już dokopaliście się, że można przejść kurs AFF - przyspieszony kurs swobodnego spadania, lub SL - skoki na linę. W idealnym świecie AFF to duża krótsza droga, którą szybciej można dojechać do celu. SL jest bardziej krętą alejka, ze sporymi ograniczeniami prędkości. Obie jednak łączą się w momencie uzyskania licencji. AFF jest dziś bardziej popularny, bardziej spektakularny, dobrze dopasowany do potrzeb zaganianych w pracy ludzi, którzy chcieliby sprawnie osiągnąć samodzielność. Ale świat nie jest idealny. Ci sami kierowcy są potrzebni podczas szkolenia AFF i to przewożenia pasażerów tandemowych. Zazwyczaj jest więc tak, że gdy pogoda pozwala na skoki to Wy stoicie na poboczu, bo instruktorzy skaczą tandemy. W tym nieidea...

Line twist na zapasie, co chodzi?

Wydaje się, że wielu skoczków jest wstrząśniętych opublikowanym na FB filmem o skręceniu linek na spadochronie zapasowym. Wingsuit, stabilna awaria tension know (supełek zaciskowy), ratowanie i zapas skręca się. O co więc chodzi? Wingsuit. Wchodzimy w ciekawą fazę spadochroniarstwa, gdzie skoczkowie testują nowe zestawy. Spadochrony główne i zapasowe są testowane przez producentów w innych warunkach niż potem testują je skoczkowie. Coraz większe kombinezony WS generują coraz większe zawirowania i coraz silniej zaburzają proces napełniania się obu spadochronów. O ile faza otwierania spadochronu głównego jest lepiej przemyślana i przetrenowana, skoczkowie dbają o sylwetkę, stosują dłużą taśmę pilocika, modyfikowane są nawet nowe pokrowce - tak jak ostatni produkt Sun Path to otwarcie zapasowego jest zupełnie świeżą częścią historii spadochroniarstwa. Omawiałem już na kanale kwestię zawirowań za WS i tajemnicze zassanie czaszy głównej po jej częściowym napełnieniu.