Przejdź do głównej zawartości

Jak zacząć skoki BASE

Tekst przygotowany z myślą o portalu 4risk

BASE - jak zacząć?

Skoki BASE nie bez przyczyny postrzegane są jako jedna z najbardziej niebezpiecznych odmian skoków spadochronowych.
Tak naprawdę nie są dyscypliną spadochronową, są nielegalne lub może bardziej prawidłowo nie są legalne.
Różni je od normalnych skoków choćby to, że w pokrowcu znajduje się tylko jeden spadochron. W związku z tym cała ideologia zasad bezpieczeństwa normalnych skoków spadochronowych nie dotyczy BASE. 
Czasza tego spadochronu ma wiele wspólnego z czaszą zapasową, czaszą szkolną i czaszą do skoków na celność lądowania. Jest zaprojektowana do błyskawicznego, niezawodnego otwarcia oraz układania w niemal każdych warunkach.

Co oznacza nazwa BASE?

Akronim BASE to cztery grupy obiektów, z których skoczek może się
oddzielać: 
  • B to Buildings czyli budowle. Najbardziej chyba znaną jest oficjalnie dopuszczona do wykonywania skoków budowla w Kuala Lumpur. 300 metrów, z których można dobrze się pobawić robi wrażenie. Dla skydivera, czyli skoczka, który na co dzień opuszcza samolot z  4000 metrów ta wysokość oscyluje wokół najniższych wartości do podjęcia procedury awaryjnej.
  • A to Antennas czyli anteny. Tu trudniej o legalny dostęp, zwykle skoczkowie BASE wchodzą w konflikt z prawem przeskakując przez ogrodzenia, mozolnie wdrapując się na anteny, skacząc i czmychając czym prędzej z miejsca chwilowego naruszenia czyjejś własności. Anteny, pozornie wydają się bardzo bezpiecznymi obiektami jednak wymagają dobrego otwarcia spadochronu, gdyż są stabilizowane odciągami, które ograniczają światło spadania do kąta
    120 stopni.
  • S to Span czyli przęsło mostu. Mosty mogą być najbardziej bezpiecznymi obiektami. To oczywiście zależy od ich konstrukcji i odległości od podpór. Wybór jest duży, wysokości mogą osiągać ponad 100 metrów a zagrożenie otwarcia nie na kierunku nie niesie tak poważnych zagrożeń jak w przypadku pozostałych grup obiektów. Najbardziej znanym mostem jest New River Gorge Bridge w Zachodniej Wirginii. Od 1980 roku na jeden dzień w roku władze stanowe zezwalają na skoki z tego 267 metrowego mostu. Imprezy spadochronowe w tym miejscu osiągają kolosalne rozmiary, jest to rodzaj BASEowej Mekki, do której podróżują skoczkowie.
  • E oznacza Earth czyli ziemię. Obiekty skalne, które pozwalają na
    bezpieczne oddalenie się do otwarcia spadochronu. Tu najbardziej znanym obiektem grupy E jest niewątpliwie Kjerag w Norwegii. Niemal 900 metrów pozwala na długi czas swobodnego spadania. Na miejscu funkcjonuje szkoła BASE, która dba o bezpieczeństwo wykonywania skoków. Można powiedzieć, że w tym miejscu, przez połowę roku można legalnie uprawiać skoki. Zimą obiekt jest niedostępny. Jedyna droga lądowa jest zablokowana przez zalegające śniegi.

Youtube

Skoki BASE tak bardzo spopularyzowane przez społeczność Youtube mogą być relatywnie bezpieczne przy zachowaniu rozsądku i kalkulacji ryzyka. Oczywiście najbardziej newralgiczne są początki.
Nie ma instruktorów skoków BASE mówi się, że są tzw mentorzy, którzy wprowadzają w arkana tychże skoków. 

Ważny limit!

Jednym z niepisanych ale na szczęście nadal przestrzeganych warunków progowych rozpoczęcia przygody z BASE jest wykonanie 200 normalnych skoków spadochronowych.
Laikowi może wydawać się to bezsensowne jednak jeśli ktoś dłużej funkcjonuje w świecie tego lotniczego ryzyka ten doskonale rozumie jak istotne są ukształtowane odruchy psychomotoryczne. Jak ważna jest umiejętność kontrolowania lotu czaszy, szczególnie w BASE gdzie czasu jest mało a teren do lądowania ekstremalnie trudny.

Kurs BASE nazywany jest zwykle FJC (First Jump Course) podczas tego wprowadzenia kandydat przede wszystkim musi opanować technikę układania spadochronu. Czasem prowadzone są również ćwiczenia z prawidłowego oddzielania się od obiektu. Niekiedy można również zdobyć na takim kursie wiedzę teoretyczną na temat skoków. To zależy w głównej mierze od mentora, do którego się trafi.

Pro BASE

Pierwszym stopniem wtajemniczenia są wykłady, nauka układania i skoki na czaszy BASE z samolotu w konfiguracji z normalnym spadochronowym pokrowcem. To okazja do ćwiczeń na czaszy, na które normalny skoczek BASE nie będzie miał okazji. Zazwyczaj od otwarcia do lądowania mija kilkanaście sekund a lot jest już na bardzo małej wysokości. Skoki z samolotu pozwalają na bezpieczny trening na czaszy, nie tylko normalne sterowanie ale również sterowanie spadochronem, który jest poskręcany.
To wstępne przygotowanie obejmuje również lądowanie w trudnym terenie poza standardowym lądowiskiem. Pozwala to skoczkowi sprawdzić jak reaguje, gdy zamiast gładkiej powierzchni trawy musi lawirować pomiędzy drzewami, krzakami itp.
Po takim wprowadzeniu, które nazwane zostało szkoleniem Pro BASE można przystąpić do FJC. Teraz wszystko wydaje się o wiele prostsze. Podczas pierwszego etapu skoczek układał już swoją czaszę i nabrał do niej zaufania.

FJC w Atmosferze

FJC realizowany jest na jednym z kilku pobliskich wiaduktów o wysokościach 86 lub 105 metrów. Pierwszy skok w kursie jest asystowany. Oznacza to, że pilocik trzymany jest przez mentora. Redukuje to nieco ryzyko związane z nieprawidłowym oddzieleniem się od obiektu.
Szkolenie Pro BASE opracowane zostało na potrzeby bezpiecznego szkolenia kandydatów do skoków BASE. Można je rozpocząć zanim osiągnie się minimalny próg 200 skoków jednak na most można pojechać dopiero po przekroczeniu tego limitu.

Jeśli komuś brakuje skoków, miejsce jest wprost stworzone do szybkiego uzupełnienia braków. Baza w Hiszpanii działa niemal cały rok. Jedynie w lipcu i sierpniu jest za gorąco na skoki z samolotu. Skoki spadochronowe wykonywane są codziennie z 4600 metrów a klimat południa Hiszpanii jest najlepszy w całej Europie do działalności spadochronowej.


Należy pamiętać, że:

Aby skakać BASE najpierw trzeba skakać z samolotu, czyli zrobić kurs AFF,
Wykonać 200 skoków z samolotu - tu też pomocna będzie będzie całoroczna baza spadochronowa Atmosfery organizująca zakwaterowanie, wypożyczanie sprzętu etc

Jeśli interesuje Cię któreś ze szkoleń spadochronowych przejdź bezpośrednio do formularza rejestracyjnego
Formularz rejestracyjny szkolenia spadochronowego

(sierpień 2020, akualizacja: w Atmosferze nie prowadzimy już FJC, można jedynie się do niego przygotować poprzez Pro BASE)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.