Aby móc wykonać skok z balonu trzeba mieć ważne ubezpieczenie OC skoczka oraz minimum 100 skoków.
Start balonu
Od momentu rozpoczęcia napełniania powłoki do startu upływa kilka minut. Przed rozpoczęciem napełniania skoczkowie powinni mieć na sobie poprawnie założony sprzęt spadochronowy. Do kosza, tak jak do samolotu spadochroniarze wsiadają gotowi do skoku.
W trzynastoosobowym koszu, centralna część przeznaczona jest dla pilota oraz butle z propanem. Po obu stronach kosza znajdują się cztery przedziały, do których wsiadają trójkami skoczkowie i pasażerowie. Aby zachować dobre wyważenie kosza trzech skoczków zajmuje miejsca po prawej a trzech po lewej stronie. Pozostałe miejsca dopełniają pasażerowie.
Wyrzut
Zrzut skoczków następuje po przekroczeniu zamierzonego pułapu, podczas gdy balon zaczyna opadać około 2 m/s. To bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Na szczycie balonu zamocowana jest tzw. klapa spadochronowa, która służy do natychmiastowego uwolnienia ciepłego powietrza podczas manewru lądowania. Wyskoczenie podczas wznoszenia grozi zwiększeniem ciśnienia na górze powłoki i wciśnięciem klapy spadochronowej.
Ze względu na dryfowanie skoki powinny być zrealizowane sprawnie, stanie, zastanawianie się, wyczekiwanie, modlenie lub inne marnowanie czasu zwiększa dystans, który przeleci balon.
Jak wyskoczyć?
Przed skokiem, przy zajmowaniu pozycji można stanąć na burcie kosza, trzymając się elementów nośnych. Należy unikać łapania za stalowe liny nośne i nie wolno dotykać czerwonych lin służących m.in. do otwarcia klapy spadochronowej. Należy uważać, aby nie zaczepić o nic wysokościomierzem, lub zegarkiem. Oddzielenie bez strug wiatru relatywnego jest bardzo lubiane. Aby oddzielić się stabilnie należy leniwie odskoczyć kierując się klatką piersiową poziomo od kosza. Przez pierwsze 5 sekund nie ma co liczyć na pomoc wiatru relatywnego, potem jeśli wyjście było mało stabilne nadal jest dość czasu na ustabilizowanie przed otwarciem. Z 1200 metrów można bezpiecznie wykonać 10-12 sekund opóźnienia, z 1500 15-18 sekund.
Jeśli skoczkowie chcą się oddzielić dwójką należy ustalić separację pionową otwarcia czasz. Prawidłowe rozejście w poziomie podczas pierwszych skoków z balonu może być trudne do zrealizowania.
W większości sytuacji balon, swym dryfowaniem wskazuje skoczkom kierunek wiatru, wystarczy ustawić się do lądowania twarzą do miejsca startu. Jeśli rolnicy uprzejmie coś wypalają to dym stanowi wspaniały wskaźnik kierunku i siły wiatru. Należy lądować blisko drogi dojazdowej i o ile to możliwe wszyscy w jednej okolicy. Za skoczkami podąża samochód obsługi naziemnej, celem pozbierania ich i dowiezienia do miejsca startu.
Zazwyczaj skoczkowie wracają szybciej niż pasażerowie balonu, którzy muszą poczekać aż obsługa balonu poskłada powłokę i umieści balon na przyczepie. Z tego powodu najlepiej jeśli skoczkowie przekażą kluczyki od swoich samochodów obsłudze naziemnej. Telefony warto zabrać, aby móc wysłać swoją lokalizację (na wypadek dalekiego lądowania).
Lądowanie balonu z pasażerami
Do czasu położenia balonu na ziemi pasażerowie pozostają w koszu, w swoich przedziałach. Lądowanie w większości przypadków jest bardzo miękkie, jedynym dyskomfortem (zabawą) jest powolne położenie się kosza na jednym z dłuższych boków.
Wspólne śniadanie
Po locie balonu kapitan zaprasza uczestników na wspólne śniadanie i szampana. Zazwyczaj pasażerowie przyjeżdżają razem z obsługą balonu a skoczkowie swoimi samochodami lub z obsługą spadochronową.
Istnieje możliwość wypożyczenia spadochronu oraz zorganizowania ubezpieczenia OC.
Komentarze
Prześlij komentarz