Katastrofa Skyvana w Piotrkowie Trybunalskim 3.09.2022

 

Z nieustalonych dotąd przyczyn doszło do katastrofy samolotu Skyvan w Piotrkowie Trybunalskim. Po bezpiecznie przeprowadzonym wyrzucie skoczków, samolot przy podejściu do lądowania uderzył w ziemię pod ostrym kątem. W wyniku wypadku zginął pilot i pasażerka. 

Przyczyny wypadku bada Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. 


W oczekiwaniu na wyniki badań, co może potrwać nawet kilka lat, trzeba brać pod uwagę:

- błąd pilota i prawidłowe działanie samolotu,

- awarię samolotu i prawidłowe działanie samolotu,

- awarię samolotu a w jej efekcie nieprawidłowe reakcje pilota.

Zazwyczaj w spadochroniarstwie mamy do czynienia z sytuacją, gdy starymi (prostymi w konstrukcji) samolotami latają młodzi piloci, którzy nabijają sobie godziny, aby móc pracować np. w liniach lotniczych. Jednak w tym przypadku za sterami siedział doświadczony instruktor samolotowy i szybowcowy, szef wyszkolenia Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej z parudziesięcioma sezonami lotniczymi na karku. 

link do artykułu Tomasza Stacharczyka o Macieju Jaśkiewiczu (pseudonim Hans) https://epiotrkow.pl/news/czytaj,48959

 Materiał wideo z wywiadu z pilotem https://youtu.be/AwZmMEj0k1U

Samolot Skyvan to wielozadaniowy, brytyjski samolot transportowy produkowany w okresie od 1969 do 1986 roku przez firmę Short Brothers. Ten konkretny egzemplarz wyprodukowany został w 1978 roku. Więcej szczegółów

Niezrozumiałą pod wieloma względami reakcją operatora rozbitego samolotu była publikacja, już następnego dnia, informacji o  zakończeniu przez PKBWL czynności na miejscu zdarzenia i wykluczeniu usterki technicznej. Niezależnie od przyczyny zaistniałego wypadku taki wpis wskazuje na brak szacunku wobec odbiorców. 

Wpis został wkrótce skasowany a PKBWL, czego można było się spodziewać udzieliło sprostowania, najprawdopodobniej pod wpływem naporu pytań dziennikarzy. Treść komunikatu PKBWL na portalu piotrkowski24.pl

Wszystko dziś stanowi przedmiot spekulacji, niestety nawet po zakończeniu działań Komisji nie możemy być pewni tego, czy zostało ujawnione wszystko odnośnie zdarzenia, ponieważ zadaniem Komisji nie jest wskazywanie winnych zaistniałego wypadku. 

Rzut pionowy trajektorii lotu Skyvan SC-7 (SP-HIP) z flight radar

Kolorem pomarańczowym zaznaczono ostatni lot samolotu. Jest odmienny od pozostałych z tego dnia. Dla jednych stanowi to przesłankę, iż pilot z jakiś powodów zmienił planowany lot, dla innych zaś wytłumaczeniem jest to, że właśnie na ten lot Maciej Jaśkiewicz wsiadł za stery, aby poprzednio lecący pilot mógł odpocząć. 

Komentarze dotyczące stanu technicznego samolotu:


 Artykuł Marka Obszarnego "Błękitu nieba nie zabrakło, ale coś innego zawiodło. Dlaczego pod Piotrkowem doszło do katastrofy samolotu Skyvan?" opublikowany 9. września 2022 na Piotrków Trybunalski naszemi

Link do Raportu Wstępnego PKBWL


2 komentarze:

  1. Jest raport wstępny:

    https://pkbwl.gov.pl/images/raporty/2022_5134_RW.pdf

    OdpowiedzUsuń
  2. Za chwile minie rok od wypadku skyvana i nie wiemy nic więcej. PKBWL nadal bada wypadek.

    OdpowiedzUsuń

19 września 2025 tajemniczy i tajny wypadek dwóch żołnierzy Grom w USA

  Podobnie jak w opisie filmu, który nagrałem od samego początku chciałbym czytelnikom uświadomić kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim ...