Przejdź do głównej zawartości

Katastrofa Skyvana w Piotrkowie Trybunalskim 3.09.2022

 

Z nieustalonych dotąd przyczyn doszło do katastrofy samolotu Skyvan w Piotrkowie Trybunalskim. Po bezpiecznie przeprowadzonym wyrzucie skoczków, samolot przy podejściu do lądowania uderzył w ziemię pod ostrym kątem. W wyniku wypadku zginął pilot i pasażerka. 

Przyczyny wypadku bada Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. 


W oczekiwaniu na wyniki badań, co może potrwać nawet kilka lat, trzeba brać pod uwagę:

- błąd pilota i prawidłowe działanie samolotu,

- awarię samolotu i prawidłowe działanie samolotu,

- awarię samolotu a w jej efekcie nieprawidłowe reakcje pilota.

Zazwyczaj w spadochroniarstwie mamy do czynienia z sytuacją, gdy starymi (prostymi w konstrukcji) samolotami latają młodzi piloci, którzy nabijają sobie godziny, aby móc pracować np. w liniach lotniczych. Jednak w tym przypadku za sterami siedział doświadczony instruktor samolotowy i szybowcowy, szef wyszkolenia Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej z parudziesięcioma sezonami lotniczymi na karku. 

link do artykułu Tomasza Stacharczyka o Macieju Jaśkiewiczu (pseudonim Hans) https://epiotrkow.pl/news/czytaj,48959

 Materiał wideo z wywiadu z pilotem https://youtu.be/AwZmMEj0k1U

Samolot Skyvan to wielozadaniowy, brytyjski samolot transportowy produkowany w okresie od 1969 do 1986 roku przez firmę Short Brothers. Ten konkretny egzemplarz wyprodukowany został w 1978 roku. Więcej szczegółów

Niezrozumiałą pod wieloma względami reakcją operatora rozbitego samolotu była publikacja, już następnego dnia, informacji o  zakończeniu przez PKBWL czynności na miejscu zdarzenia i wykluczeniu usterki technicznej. Niezależnie od przyczyny zaistniałego wypadku taki wpis wskazuje na brak szacunku wobec odbiorców. 

Wpis został wkrótce skasowany a PKBWL, czego można było się spodziewać udzieliło sprostowania, najprawdopodobniej pod wpływem naporu pytań dziennikarzy. Treść komunikatu PKBWL na portalu piotrkowski24.pl

Wszystko dziś stanowi przedmiot spekulacji, niestety nawet po zakończeniu działań Komisji nie możemy być pewni tego, czy zostało ujawnione wszystko odnośnie zdarzenia, ponieważ zadaniem Komisji nie jest wskazywanie winnych zaistniałego wypadku. 

Rzut pionowy trajektorii lotu Skyvan SC-7 (SP-HIP) z flight radar

Kolorem pomarańczowym zaznaczono ostatni lot samolotu. Jest odmienny od pozostałych z tego dnia. Dla jednych stanowi to przesłankę, iż pilot z jakiś powodów zmienił planowany lot, dla innych zaś wytłumaczeniem jest to, że właśnie na ten lot Maciej Jaśkiewicz wsiadł za stery, aby poprzednio lecący pilot mógł odpocząć. 

Komentarze dotyczące stanu technicznego samolotu:


 Artykuł Marka Obszarnego "Błękitu nieba nie zabrakło, ale coś innego zawiodło. Dlaczego pod Piotrkowem doszło do katastrofy samolotu Skyvan?" opublikowany 9. września 2022 na Piotrków Trybunalski naszemi

Link do Raportu Wstępnego PKBWL


Komentarze

  1. Jest raport wstępny:

    https://pkbwl.gov.pl/images/raporty/2022_5134_RW.pdf

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.