1 sierpnia 2024 we francuskim ośrodku spadochronowym dochodzi do wypadku, w którym skoczek zostaje wyrwany z samolotu w wyniku wyssania pilocika od głównego spadochronu przez częściowo uchyloną roletę.
Skoczek siedzi przy częściowo uchylonej rolecie, po prawej stronie studenta, który ma wyskoczyć w niskim wyrzucie. Porusza się, co powoduje, że pilocik wysuwa się z kieszonki. Pilocik wyssany na zewnątrz uruchamia sekwencję napełniania czaszy głównej. Skoczek jest przeciągnięty do tyłu samolotu, prawa taśma nośna głównego spadochronu w wyniku naprężeń napełniającej się czaszy uszkadza się o kadłub (lub roletę). Do tej taśmy dołączony jest RSL, który uruchamia spadochron zapasowy. Otwierający się zapas w niewielkim stopniu uszkadza się podczas kontaktu z samolotem. W trakcie wyrywania skoczek łamie nogę, podczas lądowania - żebro.
Uszkodzeniu ulega roleta oraz poszycie samolotu. Pilot podejmuje decyzję o lądowaniu ze skoczkami na pokładzie.
Po opublikowaniu przez francuskie Biuro Śledztw i Analiz Lotnictwa Cywilnego raportu (łącze do raportu w języku francuskim) oraz dość podobnej wersji tego samego zdarzenia na Aviation Safety Network (łącze do informacji w języku angielskim) firma Swallow Aviación wydała okólnik operacyjny CO_2025_02.
Z okólnika dowiadujemy się:
Ze skutkiem natychmiastowym, loty z otwartymi drzwiami skoczka mogą odbywać się wyłącznie w następujący sposób:
- drzwi muszą być zawsze zamknięte podczas startu i początkowego wznoszenia do wysokości co najmniej 2000ft/600m nad poziomem gruntu,
- o otwieraniu drzwi należy poinformować pilota (jeśli to możliwe, przed startem),
- przed otwarciem drzwi, wyrzucający musi upewnić się, że…
- wszyscy skoczkowie rozłączyli pasy bezpieczeństwa (w przypadku przedwczesnego otwarcia spadochronu na zewnątrz samolotu skoczkowie muszą być odłączeni od pasów bezpieczeństwa),
- wszyscy na pokładzie, a szczególnie osoby znajdujące się blisko drzwi, sprawdzili swoje uchwyty i pilociki (aby dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć przedwczesnego otwarcia),
- wszyscy w samolocie akceptują lot z otwartymi drzwiami (nie wszyscy czują się komfortowo latając z otwartymi drzwiami i należy to uszanować),
- pilot zapali czerwone światło, gdy będzie dopuszczał otwarcie drzwi (drzwi nie mogą być otwierane bez czerwonego światła),
- poruszanie się skoczków blisko otwartych drzwi musi być zawsze ograniczona do absolutnego minimum,
- drzwi muszą być całkowicie otwarte lub całkowicie zamknięte – podtrzymywanie drzwi w pozycji otwartej jest niedopuszczalne, ponieważ może to pozwolić na przedwczesne otwarcie się samolotu i ucieczkę, a jednocześnie uniemożliwić skoczkom łatwe wyjście w sytuacji awaryjnej,
- drzwi nie mogą być otwierane w trakcie lotu, jeśli studenci solo/AFF siedzą blisko drzwi (jeśli siedzą na podłodze lub na końcu którejkolwiek z ławek),
- drzwi nie mogą być otwierane w trakcie lotu przed zakończeniem jakichkolwiek niskich (6000ft/1800m lub niżej) wyrzutów. Zamknięte drzwi umożliwiają studentom, instruktorom i skoczkom bezpieczne poruszanie się w samolocie podczas przygotowywania się do wyjścia.
Raport (łącze do dokumentu w języku angielskim) z podobnego zdarzenia ze skutkiem śmiertelnym, do którego doszło w USA, w lutym 2014 roku.
Może mała korekta jednego akapitu tłumaczenia (dla jasności):
OdpowiedzUsuńdrzwi muszą być całkowicie otwarte lub całkowicie zamknięte – podpieranie drzwi w pozycji półotwartej jest niedopuszczalne, ponieważ może to pozwolić na uwolnienie się z samolotu przedwcześnie otwartego spadochronu (pilocika), a jednocześnie uniemożliwić skoczkom ewakuację w sytuacji awaryjnej
Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam!
Usuń