Przejdź do głównej zawartości

Lot skoczków z otwartą roletą - jak robić to bezpiecznie



 1 sierpnia 2024 we francuskim ośrodku spadochronowym dochodzi do wypadku, w którym skoczek zostaje wyrwany z samolotu w wyniku wyssania pilocika od głównego spadochronu przez częściowo uchyloną roletę.

Skoczek siedzi przy częściowo uchylonej rolecie, po prawej stronie studenta, który ma wyskoczyć w niskim wyrzucie. Porusza się, co powoduje, że pilocik wysuwa się z kieszonki. Pilocik wyssany na zewnątrz uruchamia sekwencję napełniania czaszy głównej. Skoczek jest przeciągnięty do tyłu samolotu, prawa taśma nośna głównego spadochronu w wyniku naprężeń napełniającej się czaszy uszkadza się o kadłub (lub roletę). Do tej taśmy dołączony jest RSL, który uruchamia spadochron zapasowy. Otwierający się zapas w niewielkim stopniu uszkadza się podczas kontaktu z samolotem. W trakcie wyrywania skoczek łamie nogę, podczas lądowania - żebro.


Uszkodzeniu ulega roleta oraz poszycie samolotu. Pilot podejmuje decyzję o lądowaniu ze skoczkami na pokładzie.

 Po opublikowaniu przez francuskie Biuro Śledztw i Analiz Lotnictwa Cywilnego raportu (łącze do raportu w języku francuskim) oraz dość podobnej wersji tego samego zdarzenia na Aviation Safety Network (łącze do informacji w języku angielskim) firma Swallow Aviación wydała okólnik operacyjny CO_2025_02. 

 

Z okólnika dowiadujemy się:

Ze skutkiem natychmiastowym, loty z otwartymi drzwiami skoczka mogą odbywać się wyłącznie w następujący sposób: 

  • drzwi muszą być zawsze zamknięte podczas startu i początkowego wznoszenia do wysokości co najmniej 2000ft/600m nad poziomem gruntu, 
  • o otwieraniu drzwi należy poinformować pilota (jeśli to możliwe, przed startem), 
  • przed otwarciem drzwi, wyrzucający musi upewnić się, że…  
  1. wszyscy skoczkowie rozłączyli pasy bezpieczeństwa (w przypadku przedwczesnego otwarcia spadochronu na zewnątrz samolotu skoczkowie muszą być odłączeni od pasów bezpieczeństwa), 
  2. wszyscy na pokładzie, a szczególnie osoby znajdujące się blisko drzwi, sprawdzili swoje uchwyty i pilociki (aby dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć przedwczesnego otwarcia), 
  3. wszyscy w samolocie akceptują  lot z otwartymi drzwiami (nie wszyscy czują się komfortowo latając z otwartymi drzwiami i należy to uszanować), 
  • pilot zapali czerwone światło, gdy będzie dopuszczał otwarcie drzwi (drzwi nie mogą być otwierane bez czerwonego światła), 
  • poruszanie się skoczków blisko otwartych drzwi musi być zawsze ograniczona do absolutnego minimum,
  • drzwi muszą być całkowicie otwarte lub całkowicie zamknięte – podtrzymywanie drzwi w pozycji otwartej jest niedopuszczalne, ponieważ może to pozwolić na przedwczesne otwarcie się samolotu i ucieczkę, a jednocześnie uniemożliwić skoczkom łatwe wyjście w sytuacji awaryjnej,
  • drzwi nie mogą być otwierane w trakcie lotu, jeśli studenci solo/AFF siedzą blisko drzwi (jeśli siedzą na podłodze lub na końcu którejkolwiek z ławek),
  • drzwi nie mogą być otwierane w trakcie lotu przed zakończeniem jakichkolwiek niskich (6000ft/1800m lub niżej) wyrzutów. Zamknięte drzwi umożliwiają studentom, instruktorom i skoczkom bezpieczne poruszanie się w samolocie podczas przygotowywania się do wyjścia.

 Raport (łącze do dokumentu w języku angielskim) z podobnego zdarzenia ze skutkiem śmiertelnym, do którego doszło w USA, w lutym 2014 roku. 

 

 

Komentarze

  1. Może mała korekta jednego akapitu tłumaczenia (dla jasności):

    drzwi muszą być całkowicie otwarte lub całkowicie zamknięte – podpieranie drzwi w pozycji półotwartej jest niedopuszczalne, ponieważ może to pozwolić na uwolnienie się z samolotu przedwcześnie otwartego spadochronu (pilocika), a jednocześnie uniemożliwić skoczkom ewakuację w sytuacji awaryjnej

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan...

Skoki na linę tzw static line

Dziwnie brzmi dla skoczka określenie skoki na linę. Tak jakby ktoś wskakiwał na linę. To nieco przestarzałe określenie wiąże się z nieco przestarzałą metodą szkolenia. Owszem nadal szkolenie podstawowe metodą static line jest uprawiane ale wiąże się to zwykle z faktem posiadania samolotu z silnikiem tłokowym, który nie daje rady wdrapać się na porządną wysokość. Static Line to skoki z małych wysokośc, pozostałość po wojskowych desantach Skoki na linę to tradycja komandosów . W ramach działań operacyjnych duża liczba desantowców musiała być wyrzucona w krótkim czasie z możliwie najniższej wysokości. Dlatego wyposażeni byli w spadochrony z systemem natychmiastowego otwarcia. Ten system opierał się w swej konstrukcji na linie statycznej. Stalowa, cienka linka w osłonie z brezentu, połączona z taśmą tekstylną prowadziła zazwyczaj do pokrowca spadochronu głównego. Podłączona przez wyrzucającego do grubszej, rozpiętej na pokładzie liny specjalną klamrą zaczynała swoją pracę, gdy de...