Przejdź do głównej zawartości

Samolot Cessna 182

Cessna 182 Skyline to czteromiejscowy górnopłat napędzany jednym silnikiem tłokowym. Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli amerykańskiego producenta Cessna Aircraft Company.

Choć montowane są różnego rodzaju silniki ich moc zwykle oscyluje wokół wartości 250 KM. To wystarczająca moc do lotów turystycznych oraz do prowadzenia szkoleń lotniczych. Jednak w przypadku skoków spadochronowych, brak silnika turbinowego powoduje, iż Cessna 182 używana jest do 3000 metrów.


182 to kameralny samolocik z możliwością podziwiania
pięknych widoków
Na całym świecie cessna 182 wykorzystywana jest chętnie do realizowania skoków tandemowych. Wynika to z faktu, że wystarczy jeden chętny na tandem, aby odpalić silnik i wykonać lot a potem skok. Małe strefy zrzutu położone w malowiczych sceneriach opierają więc swoją działalność o ten typ samolotu lub jemu podobne.

Szkolenia spadochronowe, podobnie jak w przypadku innych samolotów z silnikami tłokowymi, wolnossącymi ograniczone są do skoków niskich. Tu jednak pojawia się jeszcze problem nisko położonego usterzenia ogonowego. Skoki na linę desantową są bardzo dużym zagrożeniem i preferuje się szkolenie na IAD (instruktor trzyma miękki pilocik studenta). Szkolenie AFF z tego samolotu jest możliwe, czasem się je stosuje ale raczej jest to męczenie buły.

Niektóre dane techniczne samolotu Cessna 182 Skyline

  • masa startowa 1156 kg,
  • rozpiętość skrzydeł 11 m,
  • długość 8,84 m,
  • prędkość maksymalna 324 km/h,
  • pułap 5517m,
  • zasięg 1722 km


Komentarze

  1. Szkoda, że tylko wysokość jest ograniczona do 3000 metrów. Ale mimo wszystko to wystarczy na "turystyczne" skoki :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.