Przejdź do głównej zawartości

Biuletyn serwisowy RSL-RAX niemieckiego producenta SIFE

Dotyczy: możliwość holowania pilocika zapasu w trakcie sekwencji otwierania z podłączonym systemem RAX-RSL

26 Września 2016

Obowiązkowy przed następnym skokiem

Wszystkie RAX-RSL wyprodukowane DOM 11/2015 - 09/2016.
DOM 10/2016 lub później NIE są objęte tym biuletynem.

Uzasadnienie

Otrzymaliśmy informacje że RAX-RSL przyczynił się do holowania w trakcie procedury awaryjnej. Zgodnie z otrzymanymi informacjami i odtworzeniem  warunków tego zdarzenia odkryliśmy potencjalne ryzyko dotyczące zatrzymania otwarcia pokrowca zapasu jeśli system RSL-RAX pracuje pod kątem około 260 stopni od poziomu i pozostaje takim ułożeniu. Przyczyną jest współdziałanie pomiędzy RSL a Spectraline w tym właśnie ustawieniu. RAX-RSL wymaga wymiany Spectraline aby gwarantować prawidłowe działanie w procedurze awaryjnej.



Postępowanie
1. Sprawdzić czy biuletyn dotyczy danego systemu
2. Prosimy wybrać jedną z opcji
a) rozłączyć RSL lub,
b) otworzyć zapas i zdemontować RAX-RSL (tylko uprawnieni mechanicy) lub
c )wymienić na nowy, zmodyfikowany system (tylko uprawnieni mechanicy)


RAX to jeden z systemów wspomagających otwieranie spadochronu zapasowego przy użyciu oddalającej się od skoczka niesprawnej czaszy głównej. To tzw MARD. Najbardziej znanym przedstawicielem jest SkyHook UPT. Różnią się od siebie konstrukcyjnie lecz idea jest taka sama, zaczepić taśmę pilocika do systemu RSL, gdy spadochron główny oddziela się od skoczka, lub rozłączyć RSL od taśmy pilocika, gdy otwieranie inicjowane jest przez sprężynowy pilocik.
Jeśli kogoś interesuje ten temat to zapraszam do lektury http://spadochronoweskoki.blogspot.com.es/2016/11/rsl-mard-rsl-skyhook-rsl-rax.html
iwan 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.