Przejdź do głównej zawartości

Wybrane filmy dotyczące analizy wypadków spadochronowych

Analiza wypadków spadochronowych.

Poniżej uzupełniał będę listę filmów z analizą wypadków spadochronowych. Jednocześnie polecam e-book, który poświęciłem właśnie śmiertelnym wypadkom w spadochroniarstwie.


  • Wypadek 18 letniego spadochroniarza w Lublinie. Skoki na linę, błąd oddzielenia od samolotu, splątanie spadochronów. Śmierć na miejscu. 16 czerwca 2018.



  • Dwie katastrofy tandemowe. W obu doszło do błędów w realizowaniu procedury awaryjnej.

  • Omówienie kolizji, do której doszło w Meksyku, podczas lądowania na plaży. W wyniku zderzenia, jeden ze spadochronów zgasł i kamerzystka uderzyła w ziemię ponosząc śmierć w wyniku obrażeń.



  • Sewilla, marzec 2018. Lądowanie poza głównym lądowiskiem. Doświadczony skoczek doznaje urazu kręgosłupa. Po operacji w szpitalu czuje się dobrze. Następnej nocy umiera we śnie.


 Dla uzupełnienia. Ten skoczek był tandempilotem na strefie pod Magdeburgiem. Nie wiem ile skoków z jego 3500 to były tandemy. W wieku lat 46 jest bardzo prawdopodobne, że skakał dużo bądź w aeroklubie, bądź w wojsku. To wszystko stawia pod znakiem zapytania kwalifikacje do używania takiego spadochronu jak Velocity. W momencie lądowania w przestrzeni wolnej od przeszkód, lecąc z prostej jego spadochron nie zadziałał tak jak tandemowy ani tak jak napędzony Velocity. Podniesienie nóg do góry i wolniejsza reakcja czaszy wystarczyła więc do uszkodzenia kręgosłupa.
  • Podczas trzeciego skoku AFF dochodzi do destabilizacji studenta tuż przed otwarciem spadochronu. Uczeń ponosi śmierć w wyniku zbyt niskiego odłączenia czaszy głównej z konfiguracji down-plane.



  • Wypadek młodego, polskiego instruktora, który w wyniku błędu pilotażu zginął w Portugalii. Dwie części filmu, gdzie druga dotyczy kwestii szkolenia w lataniu na czaszy i szczegółów popełnionego błędu.



  • Zderzenie skoczków podczas otwierania spadochronów. FS6.



  • Omówienie wypadków opisanych w lipcowym wydaniu magazynu Parachutist.


  • Splątanie kamerzysty z hamulcem tandemu.


  • Wypadek śmiertelny. Splątanie spadochronu zapasowego z hamulcem tandemu.


  • Holowanie pilocika, lądowanie w konfiguracji down-plane.


  • Wypadek śmiertelny, splątanie zapasu z tubą. Lipiec 2016


  • Splątanie obu spadochronów, jak do tego doszło?


  • Wingsuit i zassanie głównego spadochronu przez zawirowania ponad skoczkiem.


  • Podwinięcie czaszy prowadzi do śmierci skoczka


  • Śmiertelna w skutkach kolizja dwóch skoczków WS


  • Zaczepienie sterówki o kamerę prowadzi do śmierci skoczka


  • Spadochroniarz zginął nie mogąc odłączyć spadochronu głównego


  • Bezpieczeństwo na pokładzie samolotu, wypadek we Włoszech.


  • Dwa spadochrony w wyniku zadziałania AAD. Jak do tego doszło?


  • Wypadek śmiertelny spadochroniarza podczas trzeciego skoku na linę desantową


  • Dlaczego doświadczony spadochroniarz nie otworzył spadochronu zapasowego?

  • Jak doszło do śmiertelnego wypadku skoczka w Mirosławicach






















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.