Przejdź do głównej zawartości

Układanie spadochronu głównego (film instruktażowy)

Układanie spadochronu nie jest trudne

Wyobraź sobie, że trzymasz foliową torebkę w garści. Jedziesz samochodem lub pociągiem i wystawiasz rękę za okno. Przy 100 km/h trudno będzie ją utrzymać.

Spadochron ma mniej więcej 20 metrów kwadratowych powierzchni i otwiera się zazwyczaj przy dwa razy większej prędkości.

Naprawdę trzeba się postarać i tak źle ułożyć główny spadochron aby się nie otworzył. Minimum dobrych chęci, minimum niezbędnej wiedzy i minimum umiejętności wystarczy aby bezpiecznie układać czaszę głównego spadochronu. Może nie będzie to trwało 5 minut, może czasza w paczce nie będzie wyglądała wzorcowo jednak sukcesem jest takie ułożenie, które pozwala na bezpieczny lot na czaszy i nie prowadzi do uszkodzeń spadochronu.


Układanie czaszy głównej prezentowane jest już na podstawowym szkoleniu spadochronowym, przed wykonaniem pierwszego skoku. Oczywiście w głowie studenta plącze się dużo więcej, jego zdaniem ważniejszych myśli, niż tych dotyczących układania. Po wykonaniu pierwszego skoku i następnych, skoczkowie często przyglądają się jak wygląda składanie spadochronu. Z samego przyglądania się, nie nabędzie się jednak tej umiejętności.

Już do pierwszej licencji spadochronowej opatrzonej literką A trzeba wykazać się przed instruktorem umiejętnością układania spadochronu głównego. Niekiedy trzeba na swoim ułożeniu wykonać skok, niekiedy nie. Doświadczony instruktor jest w stanie ocenić jakość ułożenia w trakcie rozkładania spadochronu na ziemi. Taki sposób jest dobry, do pokazania niektórych błędów w technice układania bez potrzeby ryzykowania zniszczenia czaszy lub podwyższenia ciśnienia wszystkim zainteresowanym przez użycie spadochronu awaryjnego.

Od czego zaczynamy układanie swojego spadochronu? 
To proste, od pobrania instrukcji obsługi. Wiem, że to trochę dla mięczaków, twardziele nie muszą czytać instrukcji ale cóż, życie płata figle. Instrukcja jest po to, aby ją przeczytać i wiedzieć, czego od użytkownika oczekuje producent. Możecie układać po swojemu ale choć miejcie świadomość, że nie robicie tego zgodnie z instrukcją.

Większość obecnie produkowanych spadochronów głównych (także już i część zapasów) układa się techniką PRO-pack. Cechą rozpoznawalną tej metody jest przewieszanie czaszy przez ramię w odróżnieniu od starszych metod, które wymagały rozłożenia spadochronu na podłożu.

Można samemu ale lepiej pod nadzorem ;)
Układanie można praktykować samemu, czas spędzony ze spadochronem zawsze będzie dobrze służył gromadzeniu doświadczeń. Jednak niewskazane jest aby sobie samemu układać spadochron do skoku bez nadzoru osoby bardziej doświadczonej. Przynajmniej w czterech punktach układania ktoś doświadczony powinien sprawdzić jakość pracy.

  • Rozkręcenie linek sterowniczych i zahamowanie sterówek,
  • Rozciągnięcie slajdera,
  • Sprawdzenie linek (kontrola nr 1 bratniej, doświadczonej duszy),
  • Zebranie wszystkich komór (warto je liczyć na początku),
  • Wyciągnięcie spomiędzy linek kolejnych grup fałd materiału,
  • Uporządkowanie stabilizatorów i spływu (kontrola nr 2)
  • Zabezpieczenie linek w środku, w celu uniknięcia awarii typu lineover,
  • Zawinięcie czaszy jej spływem,
  • Położenie na ziemi i wyciśnięcie powietrza,
  • Włożenie do paczki,
  • Wplecenie linek w gumki lub włożenie do „lazy bag” (kontrola nr 3),
  • Włożenie paczki do kontenera,
  • Zapięcie kontenera,
  • Ułożenie pilocika (kontrola nr 4)

Zachęcam wszystkich skoczków, nawet tych bardzo mało doświadczonych, do nauki układania spadochronu. Uważam, że to bardzo ważny element szkolenia, który uczy odpowiedzialności, daje zrozumienie procesu napełniania spadochronu ale przede wszystkim pozwala na pełniejsze czerpanie radości ze skakania.

Poniżej film przygotowany przypadkiem, gdyż Szymonowi wpadła w łapska kamera a ja akurat tłumaczyłem jak się układa spadochron. Można zobaczyć, że to wcale nie jest takie trudne. Troszkę trudniejsze jest, gdy po raz pierwszy stoi się z drugiej strony a z ramienia zwisa czasza, w którą nie wiemy jak wsadzić ręce ;)



Jeśli zainteresowało Cię zdobywanie wiedzy i umiejętności spadochronowych wejdź koniecznie na stronę www.SkokiWHiszpanii.pl do działu Support

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.