Przejdź do głównej zawartości

Bo napięcia mogą prowadzić do uszkodzeń

Mijają lata i nie ukrywam, że coraz bardziej pasuje mi styl szkolenia w Hiszpanii. Zaczynają też zmieniać się oczekiwania przyjeżdżających na szkolenia skoczków i kandydatów na skoczków.

Trankilo znaczy luzik

Gdy skacze się przez cały rok nabrać można innej perspektywy. Pogoda również skłania do nabrania wewnętrznego spokoju, który może być bardzo przydatny dla skoczka.
Pogoda jest dobra - to można skoczyć. Pogoda jest kiepska, to się robi inne rzeczy. Mogą być to sprawy spadochronowe, może to być turystyka.
Po co się napinać, po co naciągać warunki. Przecież każdy swoje będzie mógł wyskakać.

Ludzie są spięci swoimi oczekiwaniami a dalekosiężne plany zasłaniają im przyjemność codzienności. Zamiast cieszyć się skokiem, który wykonują wolą narzekać i martwić się skokami, do których w ogóle nie doszło.
Skoczyłem 5 razy a mogłem 7, gdyby wszyscy przyszli na strefę zrzutu wcześniej i nie rozeszli się przed zachodem słońca. 
Z aktywności, która ma być przyjemnością i ma dawać wytchnienie od trudów pracy robi się kolejne chomąto. Mało tego, tym napięciem psuje się innym humor. Rzeczywistość jest taka, jaka jest, cierpienie za tym, co się nie wydarzyło to masochizm. Okazywanie tego na zewnątrz innym osobom, to już znęcanie się nad nimi.

Niektórzy powiedzą, że się starzeję, że nie mam już tyle zapału. A mi się zwyczajnie nigdzie nie spieszy. Nie muszę nigdzie ganiać, nie muszę skakać, gdy pogoda mi nie pasuje. Nie muszę nic, mogę coraz więcej.

Bezpieczeństwo to także umiejętność podjęcia decyzji o tym, co się robi. Ktoś, kto musi skoczyć wydaje się być zaślepiony swoimi planami. Ktoś, kto chce skoczyć, ale nie ma z tego powodu większych napięć, wydaje się mieć bardziej otwarty umysł.

Bardzo szybko skoczkowie zaakceptowali jedną z prostych zasad Bazy Spadochronowej w Hiszpanii. Poranek zaczynamy od uśmiechu. Dzień na lotnisku od kawki i obserwowania pierwszego wyrzutu. Jakie są warunki pogodowe, jak latają inni skoczkowie, jak realizowany jest wyrzut. Potem można zrobić małe odświeżenie wiedzy (jeśli potrzeba) i spokojnie planujemy się na skok.

To dlatego główne zdjęcie przedstawia proces parzenia kawy. Trankilo. Znajdźcie u nas nie tylko adrenalinę ale też spokój. 
Baza Spadochronowa w Hiszpanii

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.