Przejdź do głównej zawartości

Zakleszczona sterówka i zwykłe ratowanko

Historia z życia wzięta.

Wczoraj Marcin miał ratowanie. Zakleszczyła mu się sterówka. Chwilę powalczył po czym zrobił to, co winien był zrobić. 
Zlokalizował uchwyty i przesiadł się na specjalnie w tym celu zamontowany w zestawie drugi spadochron.

Przyczyna zakleszczenia okazała się prozaiczna. Kołek uchwytu sterowniczego wchodzi dość ciasno w łezkę linki sterowniczej.

Na ziemi wchodzi i wychodzi bez większego problemu. Gdy jednak linka jest naprężona, wtedy kołek zaczyna się blokować. Oczywiście, gdyby ktoś miał dużo większe doświadczenie mógłby sobie z tym poradzić. Jednak każda decyzja, która prowadzi do bezpiecznego lądowania na zapasowym spadochronie jest prawidłowa.

Do tej pory nikt na to nie narzekał. Jednak teraz okazało się to problemem, którego prostym rozwiązaniem było wykonanie zwykłego cutaway.

Nie ma co walczyć z awariami. Można spróbować pomóc głównemu spadochronowi, o ile wysokość na to pozwala. Zazwyczaj jednak każda walka powoduje rozproszenie uwagi.

Skoczek (32 skoki) w czasie swobodnego spadania ćwiczył przemieszczanie się do przodu i tyłu, zgodnie z zdaniem A/24/L/0,3/Przód-Tył/. Po wykonaniu prawidłowego rozejścia i zasygnalizowaniu zamierzanego procesu otwarcia skoczek przystąpił do otwarcia. Wyrzucił miękki pilocik z tzw BOC (biołsi) obserwując naprzemiennie napełnianie czaszy i wysokościomierz.
Na wysokości około 1247 metrów, gdy niezwłocznie po zjechaniu prostokątnego urządzenia hamującego tzw slajder rozpoczął proces przygotowania spadochronu do pełnego szybowania zauważył zjawisko "blocked toggle"
"Blocked toggle" wystąpił po prawej stronie czaszy (z punktu widzenia skoczka, z lewej strony z punktu widzenia kogoś, kto patrzy z naprzeciwka), skoczek kilkukrotnie zajebiście mocno szarpnął uchwyt ale nie spowodowało to ustąpienia zjawiska.
Na wysokości około 1067,4 metra skoczek podjął procedurę awaryjną. Na szybującym spadochronie zapasowym lądował w wyznaczonym lądowisku. Czasza główna, strasznie zmemłana spadła poza lotniskiem. Freebag (fribag) czyli swobodna torba spadła też poza lotniskiem. Wystąpiło na niej zjawisko "bridle twist".

Przyczyną zjawiska "blocked toggle" było zablokowanie uchwytu w sterówce.

Nie sformułowano zaleceń dotyczących tych zjawisk.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.