Przejdź do głównej zawartości

Akcja i reakcja - początek szacunku do życia

Spadochroniarstwo jest zajęciem ryzykownym. 


Nie ma co demonizować, są zabawy dużo bardziej niebezpieczne niż wysiadanie ze sprawnego samolotu powierzając swoje zdrowie drogiej zabawce wykonanej z tekstyliów. Niewątpliwie jednak można się bardzo uszkodzić, można też się zabić jeśli nie stosuje się zasad bezpieczeństwa.
Te ostatnie wydają się być najmocniejszą stroną całego lotnictwa - procedury i kalkulowanie ryzyka.

Świadomość ścisłego związku pomiędzy przygotowaniem do skoku a samym skokiem. Akcja i reakcja. Myślenie i trening dają w powiązaniu ze skokami satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa. Ten aspekt spadochroniarstwa może być szczególnie istotny w naszych zwariowanych czasach.


Ludziom przepalają się bezpieczniki, bo przekaz docierający do nich z zewnątrz jest niespójny. Oczekiwania wygórowane, idealizowane i zniechęcające do podejmowania walki o swoje zamocowanie w otaczającej rzeczywistości.

Zasady bezpieczeństwa i szacunku można przenieść ze skoków na normalne życie. W tym przypadku można więc mówić o terapeutycznym znaczeniu spadochroniarstwa
Jest to możliwe, o ile zostaną dopełnione pewne warunki.
Jeśli adept wchodząc w nowe środowisko zacznie działać wg. zasad bezpieczeństwa i będzie przenosił stosowane przez siebie reguły na innych aspektach życia.
Jeśli adept jest gotowy do przemian. Jeśli jest zafiksowany jedynie na swoim cierpieniu, na swojej odrębności, swoich mega problemach, to i skoki mu nie pomogą. Nie zobaczy wokoło nic poza swoim smutnym cieniem.


Wszyscy poszukujemy mniej więcej tego samego. Chodzimy różnymi drogami, dochodzimy do różnych punktów. Każdemu z nas dano kilkadziesiąt lat aktywności. Żadne doświadczenie nie jest zmarnowane, nawet tkwiąc w najgorszym bagnie można się podnieść i wyleźć z niego. Jednocześnie każde doświadczenie może zostać zaprzepaszczone.

O względnym sukcesie decydujemy sami. Tenże sukces również sami sędziujemy. Gra jest więc prosta, jeśli jest uczciwa. Staje się nieznośna, jeśli wygrywa gnuśność i mroczne cechy charakteru.

Dopóki gra się toczy - dopóty można zmieniać wynik końcowy. Można więc z każdej pozycji startowej wygrać, przegrać, zmarnować lub uratować swoje życie.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.