Przejdź do głównej zawartości

Freeflying: Where to start?

Parachutist #666 Kwiecień 2015

Freeflying: Where to start?

autorstwa Christy West

Oto na łamach Parchutista mamy nie pierwszy, i zapewne nie ostatni, tekst na temat początków skoków freefly. Zwięzłe zalecenia, trafne uwagi i, co bardzo ważne, wsparcie bardzo doświadczonych i znanych skoczków. Artykuł godny poświęcenia uwagi. Postaram się po krótce przedstawić zgrabnie zebrane argumenty kierowane do młodych skoczków.

Freefly to niekoniecznie wolność




Przedrostek "free" może kierować naszą ocenę sytuacji na manowce bezpieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc skoki spadochronowe kojarzone są przecież z wolnością. Wśród tychże skoków mamy mniejszy zbiór wertykalnych form swobodnego spadania, które nazywane są freefly. Czy ta wolność oznacza brak zasad? Czy to ma być wolność na nieboskłonie? Autorka tekstu, jak na amerykański styl, krótko i zwięźle prostuje to skrzywione spojrzenie. Freefly to nie jest kolejna forma zabawy, to aktywność, której towarzyszą większe prędkości, większe ryzko i wymaga dużo większych umiejętności niż te podstawowe, nabyte na kursie spadochronowym.

Wielu doświadoczonych skoczków i trenerów freefly niepokoi się stanem bezpieczeństwa być może dlatego, że widzieli zbyt dużo incydentów i wypadków związanych z niewystarczającymi umiejętnościami skoczków.

czytaj dalej na skokiwhiszpanii.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.