Przejdź do głównej zawartości

Ćwiczenia USPA kategoria E - Faza lotu na czaszy

Oto i czysty, żywy konkret z SIM. Co robić w powietrzu. Lista ćwiczeń i film. Nikt nie może powiedzieć, że trenowanie latania na spadochronie to jakaś magia albo wiedza dostępna tylko dla nielicznych. Poznanie swojego spadochronu to nie tylko osobiste bezpieczeństwo, to bezpieczeństwo innych.
Warto więc zwracać uwagę osobom, które sprawiają drętwo latających. Niech też się uczą. Tolerancja ma tu bardzo bolesne granice, ktoś nieświadomie może spowodować kolizję, która może być śmiertelna w skutkach. Czasami szacunek objawia się w byciu mniej miłym, dla swojego dobra, dla dobra tej osoby, której zwracamy uwagę i dla innych skoczków.

 

  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze ściągnięcie sterówek na wysokość klatki piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość bioder, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość bioder, przytrzymanie, powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze ściągnięcie sterówek na wysokość bioder, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • ściągnięcie sterówek w  średnim tempie na wysokość ramion, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • szybsze ściągnięcie sterówek na wysokość ramion piersiowej, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund, kontrola wysokości, pozycji i obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej,
  • wolniejsze zaciągnięcie sterówek na wysokość ramion, przytrzymanie,
  • powrót do lotu przy pełnej prędkości czaszy na dziesięć sekund,
  • ocena najbardziej skutecznej metody hamowania czaszy po rozpoznaniu momentu osiągnięcia największej możliwej do utrzymania siły nośnej (sweet spot),
  • rozpoczęcie hamowania czaszy zgodnie z wybraną metodą na wysokości dwa razy większej niż wzrost skoczka, przytrzymanie sterówek, aby utrzymać płaski lot czaszy do momentu poprzedzającego przyziemienie,
  • ocena wysokości ściągania sterówek na podstawie efektów przy lądowaniu.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.