Przejdź do głównej zawartości

Skoki spadochronowe - wiadomości ogólne

Skoki spadochronowe - wiadomości ogólne

Skoki z samolotu stają się coraz łatwiej dostępne i popularne. Po części powodowane jest to atrakcyjnością wizualną a więc i obecnością na Youtube. Po części tym, że skoki spadochronowe wykorzystywane są w reklamach promujących artykuły codziennego użytku. W głównej mierze przyczynia się jednak do tego przystępny system szkolenia spadochronowego.

Zazwyczaj pierwszym, bezpośrednim kontaktem ze skydivingiem jest skok tandemowy. Taka zabawa nie wymaga długotrwałego szkolenia ani większego zaangażowania skoczka, wszystko dzieje się niejako wokoło niego. To trochę jak lot zapoznawczy samolotem wraz z doświadczonym pilotem.

Jeśli ktoś jest zainteresowany właśnie takim początkiem najlepiej odwiedzić witrynę dotyczącą skoków tandemowych w Polsce i znaleźć sobie swojego instruktora oraz dogodne miejsce do pierwszego skoku z samolotu.

Skoki spadochronowe coraz częściej wykonywane są z wysokości 4000 metrów, pozwalając na niemal minutę swobodnego spadania.
W swobodnym spadaniu prędkość graniczna osiąga wartość 180-220 km/h w zależności od budowy ciała skoczka (i tandempilota). 

Skoki tandemowe

Skok tandemowy nie jest traktowany jako szkolenie spadochronowe. Jest więc wspaniałym źródłem relatywnie bezpiecznie uzyskanej adrenaliny ale jednocześnie jest ślepym torem w karierze skoczka. Skoki tandemowe możliwe są dzięki konstrukcji specjalnych, dwuosobowych systemów spadochronowych. Początkowo wymyślone dla potrzeb wojskowych szybko zaadoptowane zostały na potrzeby komercyjnej i ekstremalnej zabawy w skoki z samolotu dla tych, co nic jeszcze nie potrafią. Obecnie większość stref zrzutu (czyli lotnisk i lądowisk, na których skoki wykonywane są w dużej intensywności), koncentruje się przede wszystkim na skokach tandemowych. Są bowiem łatwiejsze w organizacji niż szkolenia spadochronowe, szczególnie w Europie środkowej, gdzie klimat nie sprzyja zanadto spadochroniarstwu.

Skoki tandemowe mogą przyczynić się do zainteresowania spadochroniarstwem ale dopiero szkolenie podstawowe otwiera przed kandydatem pełne spektrum możliwości skoków z samolotu a może i skoków BASE.

Na dzień dzisiejszy można przyjąć, że najbardziej popularne są dwie metody szkolenia podstawowego:

  • Szkolenie SL (Static Line) czyli skoki desantowe z automatycznym otwarciem spadochronu głównego oraz
  • Szkolenie AFF (Accelerated FreeFall course) czyli skoki z 4000 metrów w asyście odpowiednio wyszkolonych instruktorów AFF
  • Są też inne, mniej popularne metody, takie jak skoki na stabilizację, skoki IAD itp można jednak przyjąć, że ich popularność jest na tyle mała, iż nie ma potrzeby się nad nimi zanadto pochylać.

Ukończenie szkolenia podstawowego to początek przygody spadochronowej. Od tego momentu można kolekcjonować wiedzę i umiejętności umożliwiające zabawę w różnorodnych dyscyplinach spadochronowych, takich jak choćby:
  • Budowanie formacji FS,
  • Freefly i budowanie formacji FF,
  • Akrobacja sekwencyjna FS i FF,
  • Skoki w specjalnych kombinezonach ze skrzydłami (wingsuit),
  • Budowanie formacji na otwartych spadochronach,
  • Dynamiczne lądowania (swoop),
  • Skoki z deską - skysurf,


Bezpieczne uprawianie tych dyscyplin wymaga od skoczka poświęcenia dużo czasu, skoków i uwagi. Skoki spadochronowe mogą więc być pasją, która dostarcza radości przez długie lata. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.