Przejdź do głównej zawartości

Ćwiczenia na czaszy - zakręty na tylnych taśmach

Trenowanie zakrętów na tylnych taśmach wydaje się być nieco nietrafione. Można wyobrazić sobie kilka innych zadań, które będą bardziej przydatne młodemu skoczkowi. Zasady, przepisy, zalecenia - to wszystko są owoce pewnego długotrwałego procesu, który nieraz podąża troszkę inną ścieżką niż aktualna praktyka spadochronowa.

Sterowanie tylnymi taśmami jest zalecaną metodą wybrnięcia z opresji powodowanej choćby przez zakleszczoną lub zerwaną sterówkę.
Dziś wydaje się to nieco ekstrawaganckim zachowaniem. Spadochron główny nie działa jak trzeba, to przystępuje się do procedury awaryjnej i tyle. Nie ma żadnego kozakowania i usilnego trwania na niesprawnym spadochronie głównym.



Nikt nie powie złego słowa skoczkowi, który przy zakleszczonej sterówce pozbędzie się głównej czaszy i otworzy zapas. A jeśli ktoś coś powie, to popełni olbrzymi błąd szkoleniowy. Pamiętajmy jednak, że jeszcze kilka lat temu można było spotkać okrągłe spadochrony zapasowe. Jakość lotu na spadochronie szybującym i okrągłym jest zupełnie różna. Można było powiedzieć, że duży spadochron szkolny był nadal "prawie zupełnie" sprawny, pomimo problemów z użyciem uchwytów sterowniczych.

Jeśli więc założymy, że student wykonuje takie ćwiczenia na swoim spadochronie, jak na poniższym filmie, to można również wytłumaczyć mu, że nie jest szczególnie dużym zagrożeniem używanie tylnych taśmy nośnych zamiast pozbywania się czaszy głównej i otwierania zapasu. I faktycznie tak jest, choć nawet to pisząc trochę się krzywię. Uważam, że zapasowy po to jest w naszym zestawie spadochronów, aby czasem go użyć.

Umiejętność sterowania tylnymi taśmami jest ważna

Jednak ćwiczenie manewrowania przy użyciu tylnych taśm to nie tylko przygotowanie do awaryjnego sterowania spadochronem. To zdobywanie umiejętności, to pogłębianie wyczucia spadochronu. To również utrwalenie dobrych nawyków trenowania zamiast bezsensownego bimbania na spadochronie lub pośpiesznego, spiralnego dążenia do lądowania przed innymi skoczkami. 
Sterowanie tylnymi taśmami może być przydatne podczas otwierania spadochronu, w celu uniknięcia potencjalnej kolizji, może być też bardzo przydatne, gdy zostaliśmy wyrzuceni daleko od strefy lądowania. Szybowanie na tylnych taśmach jest skutecznym sposobem wydłużenia lotu.

Uwaga!

  • Sterowanie tylnymi taśmami wymaga użycia większej siły, niż przy analogicznym manewrze wykonanym przy pomocy sterówki.
  • Spadochron reaguje nieco gwałtowniej, ponieważ podłączone do tylnej taśmy grupy C i D pociągają w dół większą powierzchnię czaszy.
  • Niekiedy możemy doprowadzić do niezamierzonego złamania spadochronu i niestabilnego zachowania.
  • Ćwiczenia należy skończyć nie niżej niż na 600 metrów! 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.