Przejdź do głównej zawartości

Po przerwie w skakaniu - trzeba przypomnieć sobie to i owo

Szkolenie przypominające

Jak i kiedy odświeżać wiedzę młodych skoczków?

Odświeżanie wiedzy i sprawdzenie umiejętności skoczka po dłuższej przerwie to bardzo ważny element zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Doświadczeni skoczkowie czasem myślą o sobie, że są bardziej doświadczeni niż jest w istocie. Tylko trochę zawartości żartu w żarcie jest powiedzenie, iż "najtrudniejszy jest pierwszy tysiąc skoków, potem już idzie z rozpędu".
Dłuższa przerwa, co to znaczy? No właśnie przecież dłuższa przerwa to zupełnie inny okres dla studenta AFF, inny dla kogoś kto skończył szkolenie podstawowe i sobie trochę samodzielnie poskakał. Trochę co innego dla skoczka z licencją B, C i D. Tak, tak jeśli przyjdzie stary koń, który skakał tuż po Drugiej Wojnie Światowej, to trzeba będzie trochę się napracować, jako instruktor, aby go odświeżyć.
Oczywiście, że odpowiedzialność za to, jak przeprowadzić proces przypominania będzie spoczywać na instruktorze nadzorującym ten proces. Jednak są utarte i przyjęte zasady, które warto znać, żeby nie męczyć instruktora o to, czego on po prostu nie może zrobić inaczej.
Poniżej zamieszam zasady odświeżania wiedzy stosowane przez USPA



Uczniowie

Uczniowie, którzy nie wykonywali skoków w ciągu 30 dni powinni wykonać przynajmniej jeden skok pod nadzorem instruktora o odpowiednich uprawnieniach. (W USPA uczeń to ten, co jeszcze nie zdobył nawet licencji A)

Skoczkowie licencjonowani

Skoczkowie wracający do sportu po dłuższej przerwie w wykonywaniu skoków są narażeni na większe ryzyko, wymagające szczególnej uwagi i szczególnego postępowania.
Należy poświęcić wystarczająco dużo czasu na ponowne nabycie lub wypracowanie wiedzy, umiejętności i świadomości, aby w sposób satysfakcjonujący wykonać zadania zaplanowane w ramach skoku czekającego przerwie.
Skoki nakierowane na umiejętności potrzebne do przeżycia i zachowania zdrowia powinny poprzedzić skoki o innych celach.

Zmiany procedur

Jeżeli w trakcie przerwy w wykonywaniu skoków przez skoczka zmieniono jakiekolwiek procedury związane z otwarciem spadochronu lub postępowaniem w sytuacjach awaryjnych, skoczek powracający do sportu powinien odbyć szczegółowe szkolenie teoretyczne i praktyczne z zakresu nowych procedur, łącznie z ćwiczeniami w uprzęży treningowej.
Po szkoleniu naziemnym skoczek powinien wykonać skok solo z kilkoma symulacjami otwarcia, oraz z otwarciem na nieco większej wysokości, niż zwykle.

Skoczek powinien z krótkimi przerwami wykonywać ćwiczenia na ziemi tak jak przed skokami w każdy weekend, a także kontynuować otwarcia na większych, niż zazwyczaj wysokościach, aż do momentu pełnego opanowania nowych procedur.

Długie przerwy w wykonywaniu skoków spadochronowych

Skoczkowie powinni uczestniczyć w szkoleniu przypominającym odpowiednim dla ich stażu i poziomu wyszkolenia, oraz uwzględniającym czas, jaki upłynął od ostatniego wykonanego przez nich skoku.
Skoczkowie o znacznym doświadczeniu i wykonujący uprzednio wiele skoków rocznie, powracający do sportu po przerwie rocznej lub dłuższej, powinni odbyć szczegółowe szkolenie przypominające.
Skoczkowie rzadko wykonujący skoki powinni odbywać szkolenia przypominające także po przerwie krótszej niż jeden rok.
Sprzęt spadochronowy, techniki i procedury wykonywania skoków często się zmieniają.
Podczas szkoleń przypominających po dłuższych przerwach w wykonywaniu skoków, skoczkowie mogą zostać przeszkoleni z zakresu nowych i nieznanych im elementów sprzętu i technik wykonywania skoków spadochronowych.
Procedury ulegają zmianie ze względu na nowości w zakresie sprzętu, statków powietrznych, stylów latania, regulacji urzędowych (FAA), oraz wymagań lokalnych stref zrzutu.

Skoczkowie wracający do sportu muszą odbyć szczegółowe szkolenie praktyczne w następującym zakresie:

  • procedury na pokładzie statku powietrznego,
  • sprzęt spadochronowy,
  • procedury podczas oddzielania się od statku powietrznego i swobodnego spadania,
  • sterowanie czaszą i lądowanie,
  • sytuacje awaryjne.

Posiadacze licencji A

Posiadacze licencji A, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez 60 dni, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, do momentu wykazania się kontrolą wysokości, umiejętnością przemieszczania się we wszystkich płaszczyznach, umiejętnością trackowania i umiejętnością lotu na czaszy, w stopniu zapewniającym bezpieczne wykonywanie skoków zespołowych.

Posiadacze licencji B

Posiadacze licencji B, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez 90 dni, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, aby wykazać się umiejętnościami zapewniającymi możliwość korzystania z uprawnień przysługujących im w świetle posiadanej licencji.

Posiadacze licencji C i D

Posiadacze licencji C i D, którzy nie wykonali skoku z opóźnionym otwarciem spadochronu przez sześć miesięcy, wykonują przynajmniej jeden skok pod nadzorem osoby z ważnymi uprawnieniami instruktorskimi USPA, aby wykazać się umiejętnościami zapewniającymi możliwość korzystania z uprawnień przysługujących im w świetle posiadanej licencji.


Oto fragment "Poznaj SIM", potężnego narzędzia do szkolenia spadochronowego

Przejdź do sklepu i kup podręcznik spadochronowy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.