Skoczkowie w samolocie
Bezpieczeństwo skoku spadochronowego zaczyna się dużo wcześniej niż przy opuszczaniu samolotu. Zarówno w drodze do statku powietrznego jak i na jego pokładzie możne skoczka spotkać wiele niespodzianek. O ile podczas szkolenia AFF instruktor pilnuje bezpieczeństwa to należy pamiętać, iż od samego początku odpowiedzialność za zdrowie i życie leży po stronie skoczka.
Warto więc sobie zapamiętać pewne proste zasady:
Bezpieczeństwo skoku spadochronowego zaczyna się dużo wcześniej niż przy opuszczaniu samolotu. Zarówno w drodze do statku powietrznego jak i na jego pokładzie możne skoczka spotkać wiele niespodzianek. O ile podczas szkolenia AFF instruktor pilnuje bezpieczeństwa to należy pamiętać, iż od samego początku odpowiedzialność za zdrowie i życie leży po stronie skoczka.
Warto więc sobie zapamiętać pewne proste zasady:
- Do samolotu podchodzimy za zgodą wyrzucającego, podchodzimy od tyłu, zawsze szerokim łukiem omijamy śmigła, nawet jeśli się nie kręcą,
- W drodze do samolotu i w samolocie do 300 metrów wysokości mamy dopasowany, gotowy do skoku spadochron a kask na głowie (zapięty),
- Do 300 metrów mamy zapięte pasy bezpieczeństwa. Skoczkowie stanową sporą masę, która jeśli przemieści się za bardzo w stronę ogona samolotu, doprowadzi do utraty kontroli nad samolotem.
- Na pokładzie samolotu nie przemieszczamy się i chronimy uchwyty od swojego spadochronu.
- Dbamy o stan techniczny naszych spadochronów, w tym o jakość pętli zamykających oraz kieszonek BOC, aby uniknąć otwarcia spadochronu wewnątrz samolotu lub już w drzwiach samolotu.
- Przygotowując formację organizator ustala to z pilotem. Duże formacje czasem muszą być podzielone aby utrzymać wyważenie samolotu. Część formacji zostaje pod kabiną, gdy inni wychodzą na zewnątrz. Mogą ruszyć do drzwi dopiero gdy floaterzy oddzielą się od samolotu.
- W czasie lotu nie czekamy w ogonie samolotu, kamerzyści tandemowi łowiący piękne ujęcia również nie powinni dawać takiego przykładu.
- W niektórych typach samolotu nie wolno wyskakiwać podczas wznoszenia (np cessna 208),
- Zawsze zwracamy uwagę na położenie usterzenia ogonowego. Podczas wyjścia, w pewnych konfiguracjach powietrze może skoczka podnieść wyżej niż oczekuje i bliżej usterzenia ogonowego niż by chciał. Lepiej unikać wychodzenia w pozycji track i funkcji floater,
- W trakcie lotu myślimy czasem o kolejności i technice awaryjnego opuszczania samolotu. O tym choćby, którego spadochronu użyjemy przy jakiej wysokości skoku. Na ziemi zapoznajemy się ze zdjęciami okolicy strefy zrzutu w promieniu paru kilometrów.
Komentarze
Prześlij komentarz