Przejdź do głównej zawartości

Systemy przeciwoblodzeniowe i odlodzeniowe

Zasada działania pneumatycznego systemu odlodzenia
Oblodzenie samolotu może doprowadzić do katastrofy. 

Wynika to z faktu, iż odkładający się na skrzydłach lód lub szadź powoduje zwiększenie oporu aerodynamicznego, jednoczesny spadek siły nośnej i wzrost masy samolotu.
Oblodzenie samolotu może być bardzo groźnym zjawiskiem dlatego wiele statków powietrznych wyposażonych jest w systemy przeciwoblodzeniowe (czyli zapobiegające oblodzeniom) oraz systemy odlodzeniowe (usuwanie powstałego oblodzenia).



Aby zdiagnozować zagrożenie samoloty mogą być wyposażane w różnego rodzaju detektory oblodzenia. 

Odlodzenie mechaniczne (pneumatyczne) stosowane jest najczęściej w samolotach tłokowych i turbośmigłowych. Sercem układu są gumowe elementy umieszczone na krawędzi natarcia płatów aerodynamicznych. Wtłoczenie powietrza do ich wnętrza powoduje chwilowe uwypuklenie i oderwanie warstwy lodu począwszy od krawędzi natarcia.

Odlodzenie śmigła (elektryczne) polega na podgrzewaniu sekcji płata śmigła, które najbardziej narażone są na oblodzenie. Ogrzewanie zwykle odbywa się naprzemiennie.

Systemy przeciwoblodzeniowe cieplne ogrzewają narażone na oblodzenia części płatowca. Może być to realizowane przez dostarczenie sprężonego powietrza z jednej ze sprężarek turbiny, lub ciepłego powietrza z wymiennika ciepła, gdzie energii dostarczają gorące spaliny.

Płyny przeciwoblodzeniowe stosowane są zarówno na ziemi, przed startem maszyny jak i w powietrzu, gdzie specjalny płyn rozprowadzany jest przez dysze rozmieszczone na krawędzi natarcia. Płynem tym może być glikol choć z opowieści starych mechaników dowiedzieć się można, że bardziej efektywny w powietrzu i użyteczny na ziemi był czysty alkohol etylowy.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan...

Skoki na linę tzw static line

Dziwnie brzmi dla skoczka określenie skoki na linę. Tak jakby ktoś wskakiwał na linę. To nieco przestarzałe określenie wiąże się z nieco przestarzałą metodą szkolenia. Owszem nadal szkolenie podstawowe metodą static line jest uprawiane ale wiąże się to zwykle z faktem posiadania samolotu z silnikiem tłokowym, który nie daje rady wdrapać się na porządną wysokość. Static Line to skoki z małych wysokośc, pozostałość po wojskowych desantach Skoki na linę to tradycja komandosów . W ramach działań operacyjnych duża liczba desantowców musiała być wyrzucona w krótkim czasie z możliwie najniższej wysokości. Dlatego wyposażeni byli w spadochrony z systemem natychmiastowego otwarcia. Ten system opierał się w swej konstrukcji na linie statycznej. Stalowa, cienka linka w osłonie z brezentu, połączona z taśmą tekstylną prowadziła zazwyczaj do pokrowca spadochronu głównego. Podłączona przez wyrzucającego do grubszej, rozpiętej na pokładzie liny specjalną klamrą zaczynała swoją pracę, gdy de...