Przejdź do głównej zawartości

Budowa spadochronu - freebag

Działanie freebaga to jedna z kluczowych różnic pomiędzy spadochronem głównym i zapasowym. 

Freebag trwale osiadł w polskim słownictwie spadochronowym. Jest to element systemu uprzęży z pokrowcem, w którym ułożona jest czasza spadochronu zapasowego. Dawniej nazwany by został wolna osłona czaszy ale wpływ języka angielskiego na międzynarodowe spadochroniarstwo jest potężny. Można nazwać go również wolną paczką ale słowo ‚wolny’ w przypadku spadochronu awaryjnego może się źle kojarzyć ze spowolnieniem. 

Zalety wolnej osłony spadochronu zapasowego: 

  • Pilocik sprężynowy odbija się od pokrowca przyspieszając otwarcie, 
  • Osłona nie jest połączona z czaszą spadochronu przez co spada zagrożenie zatrzymania procesu otwarcia przy zaczepieniu pilocika o ciało skoczka, 
  • Linki spadochronu ułożone są w kieszeni przyspieszając otwarcie, 
  • Szeroka i długa taśma łącząca pilocik z osłoną 



Dzięki działaniu wolnej osłony spadochron zapasowy możemy otwierać w każdej pozycji ciała. 
Mogę to potwierdzić swoimi doświadczeniami. Na ponad 27 ratowań tylko 7 musiałem zrobić, resztę popełniłem świadomie - obserwując jak działa system. Dzięki temu mogę poprzeć to swoim praktycznym wkładem. 

Natychmiast po oddzieleniu czaszy głównej otwieramy zapas. Nie czekamy na ustabilizowanie sylwetki - zarówno oczekiwanie jak i stabilna sylwetka mogą stanowić zagrożenie. 

Dobrze się dzieje, jeśli skoczkowie mogą popatrzeć na pracę mechanika, przy układaniu spadochronu zapasowego. Dobrze jeśli mogą dotknąć elementów systemu awaryjnego. Najlepiej, jeśli budowę zapasu zaprezentuje się, na początku. Szkolenie AFF to czas, nie tylko na technikę spadania, to czas na zrozumienie, jak działa system spadochronowy. 

Jeśli jesteście posiadaczami swoich spadochronów, to za każdym razem gdy trzeba oddać swój zapas do przełożenia zróbcie trening procedury, wyrwijcie uchwyty, zajrzyjcie do środka. To ważna wiedza.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan...

Skoki na linę tzw static line

Dziwnie brzmi dla skoczka określenie skoki na linę. Tak jakby ktoś wskakiwał na linę. To nieco przestarzałe określenie wiąże się z nieco przestarzałą metodą szkolenia. Owszem nadal szkolenie podstawowe metodą static line jest uprawiane ale wiąże się to zwykle z faktem posiadania samolotu z silnikiem tłokowym, który nie daje rady wdrapać się na porządną wysokość. Static Line to skoki z małych wysokośc, pozostałość po wojskowych desantach Skoki na linę to tradycja komandosów . W ramach działań operacyjnych duża liczba desantowców musiała być wyrzucona w krótkim czasie z możliwie najniższej wysokości. Dlatego wyposażeni byli w spadochrony z systemem natychmiastowego otwarcia. Ten system opierał się w swej konstrukcji na linie statycznej. Stalowa, cienka linka w osłonie z brezentu, połączona z taśmą tekstylną prowadziła zazwyczaj do pokrowca spadochronu głównego. Podłączona przez wyrzucającego do grubszej, rozpiętej na pokładzie liny specjalną klamrą zaczynała swoją pracę, gdy de...