Twardy pilocik to dość niefortunne tłumaczenie podstępnej awarii spadochronowej.
Co to w skrócie jest twardy pilocik? To awaria spadochronu głównego polegająca na tym, że skoczek nie może wyciągnąć miękkiego pilocika z kieszonki BOC (Bottom Of Container).
BOC Bottom Of Container |
Kiedy nie możemy wyciągnąć pilocika? Powodów może być kilka:
złe ułożenie pilocika! |
- Złe ułożenie pilocika,
- Zła technika wyciągania uchwytu freefly. Producenci niedawno wprowadzili różne zabezpieczenia przed niechcianym otwarciem czaszy podczas skoków freefly,
- Zły stan techniczny BOC - rozciągnięta kieszonka może grozić zarówno niechcianym, przedwczesnym otwarciem jak i zakleszczeniem się pilocika w kieszonce,
- To wcale nie jest pilocik co szarpie skoczek, np jest to końcówka taśmy nośnej, jakiś przedmiot w kieszeni lub wysokościomierz instruktora AFF lecącego w kontakcie
Skoczek, który nie może wyciągnąć pilocika zwykle nie daje wiary, że właśnie mu to się przydarzyło. Z wypowiedzi, zasłyszanych przeze mnie, skoczkowie mogą nawet się wstydzić, że nie mogą znaleźć pilocika. Walka, szarpanie się z pilocikiem może doprowadzić do zbyt niskiego otwarcia spadochronu głównego, co w przypadku nałożonej innej awarii będzie krytyczne. Często taka prosta sprawa kończy się uruchomieniem spadochronu zapasowego przez automat AAD i również może grozić dwoma czaszami nad głową.
Podczas tej awarii należy wrócić do neutralnej pozycji i jeszcze raz sięgnąć po pilocik. Jeżeli druga próba nie przyniosła skutku, niezwłocznie otwieramy spadochron zapasowy.
O czym warto pamiętać aby zminimalizować zagrożenie:
- Dbamy o stan techniczny kieszonki BOC,
- Układamy starannie pilocik zgodnie z instrukcją producenta,
- Ćwiczymy na ziemi wyrzucanie pilocika po dłuższej przerwie w skakaniu lub każdorazowo przy planowanym skoku na innym zestawie spadochronowym,
- Uczymy się obsługiwać uchwyt pilocika przyjazny freefly
- Uczymy się znajdować pilocik wg jednego ze schematów, otwartą dłonią znajdujemy spód pokrowca i prowadzimy dłoń na zewnątrz w stronę pilocika. Lub, w przypadku osób, które mają relatywnie duży pokrowiec na plecach, znajdujemy prawy bok pokrowca i przesuwa dłoń w dół do pilocika. Klepanie ‚na oślep’ nie jest dobrą metodą.
Więcej na temat bezpieczeństwa skoków spadochronowych
Komentarze
Prześlij komentarz