Przejdź do głównej zawartości

Bezpieczeństwo skoków spadochronowych. Wyrzut i rozejście grup

Schemat rozejścia. Grafika Batched
Kolizja skoczków podczas swobodnego spadania lub w trakcie otwierania spadochronów to duże zagrożenie utraty życia. Różnice prędkości spadania i mało odporne na urazy ludzkie ciało wymusza więc zachowanie zdrowych zasad bezpieczeństwa. 

Jedną z podstaw wykonywania skoków z samolotów wielomiejscowych jest odpowiedni porządek wyrzutu i zachowanie dobrej separacji między
grupami skoczków. Pierwszym elementem ustawienia wyrzutu będzie wysokość otwarcia spadochronu. Za standardowe otwarcie możemy uznać zakres 1000-1200 metrów. Na tej wysokości większość skoczków posiadających rodziny lub planujących je kiedyś posiadać inicjuje otwarcie czaszy głównej. Jeśli ktoś zamierza otwierać wyżej musi to zgłosić do wyrzucającego. Wyrzucający przesunie go dalej w wyrzucie, tak aby wyżej otwierający
Dryfowanie. Grafika Batched
skakali za normalnie otwierającymi.  


W zbiorze skoczków otwierających na tej samej wysokości należy sprawdzić kto, jaki ma plan skoku. Pomiędzy spadającymi na płasko a freflajowcami może być duża różnica prędkości a co za tym idzie spora różnica czasu spadania. Ponieważ wszyscy uczestnicy zabawy dryfują w przesuwającej się masie powietrza, czas dryfowania może wpłynąć na oddalenie, lub zbliżenie się grup przy otwieraniu spadochronów. 


Przy założeniu wyrzutu realizowanego pod wiatr (chodzi o górny wiatr, ten w którym skoczkowie będą dryfowali w swobodnym spadaniu) ustalona jest następująca kolejność wyrzutu: 

  • duże grupy płaskie (dryfują najdłużej), 
  • małe grupy płaskie, 
  • solo płaskacze, 
  • duże grupy freefly, 
  • małe grupy freefly, 
  • solo freely (dryfują najkrócej), 
  • otwierający ponad 1200, 
  • AFF, 
  • tandemy, 
  • wingsuit lub track. 


Grupy trackowe i wingsuitowe mogą być zarówno na początku wyrzutu jak i na końcu. Jeśli są w wyrzucie dwie takie grupy, to trzeba je od siebie odseparować lub przygotować bezpieczny plan, w którym nie będą się do siebie zbliżać w trakcie swobodnego spadania. Jeśli są trackujący solo to również trzeba ich od siebie odseparować. 


Efektywny track. Grafika Batched
Długość separacji pomiędzy kolejnymi grupami jest zależna od prędkości górnego wiatru. Im bardziej wieje tym separacja się wydłuża. Wyrzut powinien pozwalać dolecieć do lądowiska zarówno pierwszej jak i ostatniej grupie. 

Jeżeli grup jest dużo nie można już skrócić separacji na mniej niż 5 sekund. Należy zrobić dwa najścia samolotem. Organizator straci może szklankę paliwa więcej ale nie straci swoich klientów, którzy zazwyczaj stanowią największy skarb. 


Bardzo ważne pod względem bezpieczeństwa będzie też: 

  • Nie wolno rozchodzić się w grupie w osi wyrzutu, były już takie wypadki śmiertelne gdy doświadczeni skoczkowie oddalając się od swoich grup zderzyli się ze sobą. Zobaczcie grafikę rozejścia i zawsze je bardzo uważnie przygotujcie na ziemi.  
  • Wyznaczenie kierunkowego w formacji ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa rozjeścia 
  • Jak najszybciej po ukończeniu kursu podstawowego (szkolenia AFF) uczymy się efektywnego trakowania i sprawnego odwracania od środka formacji. 
  • Natychmiast po otwarciu ustawiamy się prostopadle do osi wyrzutu skoczków i czekamy aż otworzą się najbliższe, sąsiednie grupy, dopiero wtedy zaczynamy lecieć do lądowiska. Dzięki temu nie podlecimy czaszą spadochronu pod następną grupę. 
  • Ćwiczenia takie jak ruch do przodu i do tyłu, strzała lub track, początkujący freefly ustawiamy w poprzek osi wyrzutu aby niechcący nie spłynąć w pobliże sąsiedniej grupy. Nie kantujemy wyrzucającego odnośnie planu skoku. Przemieszenie płasko spadających z freflajowcami jest bardzo dużym zagrożeniem. 


Wszystkie wyżej wymienione zasady bezpieczeństwa możecie poznać na doskonalącym kursie spadochronowym FSC. Kurs składa się z 10 skoków z instruktorem, wykładów i nauki układania spadochronu. Koniec szkolenia AFF to dopiero początek przygody ze spadochroniarstwem. Należy się jak najlepiej przygotować do bezpiecznego skakania.

Zachowanie zasad bezpieczeństwa i zwracanie uwagi nieświadomym lub niesubordynowanym skoczkom może uratować im życie ale także może uratować życie, tych którzy wszystko robią dobrze. Nie wahajcie się zwracać uwagi jeśli widzicie odstępstwa od tych prostych zasad.

Więcej artykułów na temat bezpieczeństwa skoków spadochronowych

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.